torsdag 13. november 2008

Digitale læringsplattformer

Hvordan kan bruk av digitale læringsplattformer gi bedre læring for elevene?
v/Egil Weider Hartberg, Senter for livslang læring, Høgskolen i Lillehammer
(Skolen i digital utvikling - konferanse Lillestrøm 13. og 14. november)

Nødvendig kompetanse:
  • Pedagogisk fundament
  • Generell didaktikk
  • Kjennskap til metoder
Pedagogisk bruk av digitale læringsplattformer,

5 hovedkategorier
  • Innleveringer.
    • Oppgaver som gis digitalt gir mulighet til å kople opp digitale ressurser -> Kan gi rikere oppgaver med lavere inngangsterkel.
    • Leveringsfrist, det kan legges leveringsfrist. Det kan virke mer forpliktende enn en manuell frist.
    • Oversikt, Læreren har kontinuerlig tilgang til lister over hvem som har levert og hva som er rettet.
    • Digitale tilbakemeldinger, læreren kan komme raskere i gang med retting -
      • rask tilbakemelding gir god læringseffekt.
      • Lærer kan kommentere rett inn i elevens tekst, for eks med merknader og sporede endringer
    • Hyperkoblinger, en kan lage koblinger mellom elevtekst og nettressurser, slik at eleven kan hente ut relevant info Eks kopling til gramatikksider ved retting av språk.
  • Prosess-skriving
    • En fordel med LMS er at alle utkast og tilbakemeldinger blir liggende og prosessen kan enkelt dokumenteres. (utkast kan ogaå være tekst, bilde, film, hørespill...)
    • Det digitale formatet gjør det enkelt for eleven å redigere, klippe, kopiere og lime inn.
    • Prosessen blir delt opp i 7 økter.
    • Ros og råd blir gitt underveis (ikke ros og ris)
    • Mappevurdering passer godt inn sammen med LMS
  • Digitale samtaler
    • Noen av dagens mest framtredende læringssyn finner vi i konstruktivistiske og sosiokulturelle syn hvor samhandling er viktig.
    • Diskusjonsteknikk
    • Argumentasjonsteknikk
    • det er lavere inngangsterkel i digitale samtaler og kan være et springbrett for å delta mer i muntlige samtaler
  • Testverktøy
    • Rask tilbakemelding, viktig for læringsmotivasjonen.
    • Testene kan tas flere ganger iløpet av læringsprosessen. Slik vil framgang lett dokumenteres
    • Mer entydig fokus på det faglige innholdet enn skriftlige arbeider:
      • Holder jeg blyanten riktig nå?
      • Skrives billett med en eller to l-er?
      • Hvordan kan jeg svare på dette med en hel setning?
    • Elever kan lage prøver
  • Samskriving
    • En form for prosess-skriving.
    • Prosessen veksler mellom individuell og felles skriving.
    • Hjelper hverandre med teksten og gir tilbakemelding og forhandler om hvilke avsnitt som skal være med.
    • Arbeidsmåten vil være likt det man ofte møter i arbeidslivet senere.
    • Men krever tett oppfølging fra lærer (ikke gå i prosjektfella fra L97).

Ingen kommentarer: