torsdag 26. mars 2009

Gamers, in the library?



Gaming, learning and libraries, Eli Neiburger, Michigan, USA.
Er fortfatter av boka Gamers in the library.

The perception
  • Spilleren er en svett, sjeggete gutt/mann i kjelleren til mamma. Det viser seg at slik er det ikke. Spill er utbredt i et vidt alderspekter og jenter spiller også! I mange spill er det 50/50 fordelt på kjønn.
  • Spill er antisosialt, nei.. folk møtes for å være sammen om spillet
  • Spill er information overload - ja, men det er det som gjør mennesket til mennesket og er ikke så ulik skjermen til børsmeglere eller væranalytikere etc. Spilleren er i stand til å tolke stor mengeder data samtidig
  • Spilleren sitter time etter time etter time... men, det gjorde vi jo foran radioen også, foran tv'et etc
  • Spill er voldelig og destruktiv, det er sagt opp gjennom tiden om de fleste nye media. Bare 15% av spill solgt i USA er merket med høyeste aldersgrense. Kanskje er noen spill i meste laget voldelig, men langt fra de fleste.
  • Spill er fienden til bøker. I et Pokemonspill er det flere tusen linjer med tekst, så spilleren leser mye i løpet av spillet.
  • Spill er bortkastet tid, det ligger faktisk mye læring i spill. Lærdom som skolen ikke lærer eleven.
The Tension
The children now love luxury; they have bad manners, contempt for authority; they show disrespect for elders and love chatter in place of exercise. Children are now tyrants, not the servants of their households. They no longer rise when elders enter the room. They contradict their parents, chatter before company, gobble up dainties at the table, cross their legs, and tyrannize their teachers.
-Socrates (469 BC - 399 BC)

What do gamers learn from gaming?
  • Comprehension
  • Memory and knowledge (ex oversikt over pokemonfigures)
  • Abstrakt reasoning, alle pokemonfigurer kan ha 17 ulike abgrep, hver figur har 2 av disse. Det er viktige valg som må tas utfra hvilken motstander du møter.
  • Spatial reasoning
  • Hierarchiacal knowledge system, ex utviklingskartet i civilization.
  • Research skillz, ønseker spilleren å vite om styrken/muligheten til en pokemon, nytter det ikke å bare søke etter "pokemon"
  • Perseverance, mislykkes du er det bare å prøve igjen
  • Success aquire risk, her kan du faktisk riskere
  • Delay gratisfication, i spill må du ofte vente, lenge, før du får din velfortjente belønning
  • Interface literacy, spilleren er ikke redd for teknologi
  • 3D manipulation, spilleren må opp, ned, fram og tilbake for å nå målet. (Oljebransjen)
  • Take care of your data, children loose their first data at 7 years old, this cange their maners
  • Digital ethics, you can hack a pokemon, make him stronger, det er forumer hvor barna saklig diskuterer dette og problemene rundt det.
  • Join in the global information community, pokemon wiki, other games, wikipedia etc
  • Direct job skills, undersøkelser viser at spilleren utfører jobben raskere og mer nøyaktig
"Et typisk bilde på et bibliotekt"
En gammel dame med ei bok framfor meter på meter med bokhyller? Er det slik i dag? Vi kan putte all verdens kunnskap i en digital bok eller på en iPhone i lommen.

Hva skal innholdet være
Library staff - innhold - Primary audience - secondary audience

GT system(link)
Her kan du lage turneringer
blogger
local, regional, international
tabeller
GT system
Synkroniserte turneringer

Se videosnutt (link)

See the book Gamers in the library.

Ingen kommentarer: