tirsdag 13. april 2010

God klasseledelse med It's learning

It's learning brukerkonferanse, Marita Aksnes Blogg: Lektor Aksnes

30 elever og 30 pc'er å ha orden på.
  • google
  • spootify
  • wikipedia
  • facebook
  • youtube
  • ctrl c
  • ctrl v
  • online 24 h
Dagens elever sover lite, pc'en er med i senga på kvelden.

Hjernen blir annerledes i framtiden fordi de kommuniserer på andre måter og er så aktive på sosiale medier.

Vi må se etter metoder framfor å si at dette er skadelig og ikke bra.

Hvordan bruke It's learnng

  • Oppgaver
  • Tester
  • Undersøkelser
  • Mapper med skrivetilgang
  • Diskusjon
  • Planlegger
  • Karakterbok
  • Læring
  • Informasjon
  • Samarbeid
  • Diskusjon
  • Aktivitet
  • Kommunikasjon
It's learning er litt treigt på aktiv kommuniskasjon, så kombinasjoner med andre medier er å anbefale. Blir spennende å se hva som kommet i neste versjon av It's learning.

Er skolen et digitalt dataparty(artikkel i Stavanger aftenblad)?
To timers prosjekt i klassen:
  • PC lukket: Innledning
  • PC lukket: Muntlig diskusjon
  • Bruk av PC : Oppgave om nettdebatter og saklig/usaklig språkbruk
  • PC'en lukket: Gjennomgang av nytt lærestoff
  • Bruk av PC: Øvingstest på It's learning
  • Bruk av PC: Skriftlig innlevering to og to
Ressurser som Marita bruker på nett:
  • NDLA
  • Nrk
  • Språkrådet
  • Spenn
  • Norsksidene
  • Panorama
  • Mindomo - tankekart anbefales for å ta ut notater fra nett og bok.
  • Creaza
  • Glogster - digital veggavis
  • Youtube
  • Go Animate - lage tegneserier, enkel i bruk
  • Facebook - har tatt i bruk facebook i undervisningen
  • EtherPad - samskrivingsverktøy
  • Blogger
Å ha fokus på noen få produkter lønner seg. Å gjøre det godt der. I år bruker hun Facebook og et par andre.

Noen løsninger:
  • Alltid starte timen med PC'en lukket
  • Laringsstier med pekere til ulike ressurser
  • PC'en skal være lukket under forelesning
  • Arbeidsoppgaver med tidsfrist og innlevering er veldig effektivt
  • Være mer bak i klasserommet
Hvilke oppgaver gir vi elevene
  • Gjør greie for kjennetegn ved eventyr..
  • Svaret ligger i mange versjoner på nett. Dette googles raskt.

  • Sammenlign eventyrhelten Askeladden med helten i Ringenes herre. Sammenlig fortellermåter. Hvordan blir kampen mellom det gode og det onde framstillt, og hvorfor vinner alltid det gode?
  • Dette utfordrer eleven, svaren ligger ikke på nett. Elevene må forske g reflektere.
Oppgave i kommunikasjon og kultur
  • Analyser en artikkel om sosilae medier. De kan velge et eller flere sos medier. Sammenlign og analyser.
Bruk av Itsl
  • God mappestruktur i It's learning
  • Holder eleven inne i itsl
  • pekere internt og eksternt, alle åpnes i itsl
  • Bruker planlegger, ukeplan og framdriftsplan
    Dag | På skolen | Hjemme
    Planen blir enkel å rediger og dynamisk
    Ligger på fagets førsteside lett tilgjengelig
  • Har laget egne vurderingsskala for "småinnleveringer"
    Har mange innleveringer, disse vurderingene blir nyttig i bruk da
    Slipper å skrive vurderingene for hver enkelt gang
  • Karakterbok
    Bruker perioder
    1. termin formell vurdering
    1. termin uformell vurdering
    2. termin oppgaver med karakter
    2. termin uten karakter..
  • Oppgaver
    Oppgaver på Itsl
    Oppgaver på NDLA "king kong"
    Innlevering av oppgaver to og to
    Her har ikke elevene tid til for eks facebook
  • Bruker tid på at elevene ikke skal være andre steder enn det som trengs i undervisningen
    kontrollering
    oppdraging
Facebook
  • Faget på facebook
  • har fått bedre dialog med elevene
  • elevene viser engasjement, 19 kommentarer på hvordan elevene liker at faget ligger på facebook
  • positiv opplevelese å ha facebooksidene

Ingen kommentarer: