tirsdag 13. april 2010

LMS og Web 2.0

It's learning brukerkonferanse Elisa Bjersand, Torill Thune ,Bjørn Olav Lea

Se Wiki om deres arbeid i å kartlegge bruken av LMS og Web 20

Utelukker LMS og web 20 hverandre eller er det slik at de utfyller hverandre?

LMS
  • mangel på inovasjon
  • innholdfokus
  • middelmådig
  • lærerfokus
  • osv
LMS+Web 20
  • Metode:
    Bruk av wiki for samskriving og fag i Itsl for å legge ut underveis, fysiske møter og www.meeting.no.
    Spørreundersøkelse, dybdeintervju og diskusjonsforum
    3 spørreundersøkelser:
    pedagogisk ansatte,
    elever i rogaland fylke,
    superbrukere fra 11 fylker. Totalt et godt utvalg av brukere.
  • Resultater:
    Meldinger brukes i stor grad
    Oppslagstavle brukes i stor grad
    Oppgaver (innleveringsoppgaver) i relativt stor grad
    Tester brukes i noen grad, ikke så mye som oppgaver
    Diskusjoner brukes i svært liten grad
    Lyd/video opptaker brukes i svært liten grad
    Undersøkelse brukes i noen grad

    Lms brukes av veldig mange men mest til oganisering og informasjon og ikke så mye til aktiviserign av undervisningen.

    Blogg, Wiki, google docs, youtube, facebook og twitter brukes i liten grad av lærere, mens superbrukere buker dette i stor grad. Elever bruker disse verktøyene i stor grad, og i mye større grad enn lærere.

    Nesten 70% av elevene har brukt wiki, mens 32% av lærerene har brukt wiki. Så totalt viser det seg at elevene sitter på kompetanse i web 20 som ikke gjøres nytte av i undervisning.

    Det går mye på det å eksponere det elevene har produsert og det å være en skole av i dag.

  • Adapsjon:
    (www.dipity.com/torillevy/ikt-rfk-mm)


  • Hovedfunn:
    lmsweb20.wikispaces.com
    Lærere i RFK bruker LMS aktivit
    Bærer preg av organisering og adm enn pedagogisk bruk
    Lærere bruker Web 20 i liten grad
    Elever bruker Web 20 mer både privat og i skolesammenheng, de bruker foreks google docs og wiki i større grad, i blan annet samskriving
    Superbrukere er aktiv brukere av både LMS og Web 20


  • Konklusjon:
    Lærerer aktive brukere av LMS, men utnyttes lite i pedagogisk sammenheng
    Lærere ikke på banen når det gjelder web 20
    LMS og Web 20 har sin berettiglese i skolen

    Det avgjørende er uansett den enkelte brukersin evne til å ta i bruk de ulike verktøyene og gjøre god nytte av disse i pedagogisk sammenheng.

    LMS + Web 20 = SANT

  • Veien videre:

Ingen kommentarer: