tirsdag 13. april 2010

Vurdering og egenvurdering

It's learning brukerkonferanse, Elisa Bjersand, Anne Bjørnestad, elev, elev

Egenvurdering i matematikk

Hvorfor egenvurdering?
  • Eleven jobber med prøven også etter prøven
Hvordan
  • Retter prøvene
  • oppretter mappe på itsl
  • med løsningsforslag, egenvurderingsskjema, oppgave
  • Eleve får tilbake prøven og skjema
  • Lærer leser gj skjema og setter endelig karakter basert på egen vurderign og elevns vurd
  • karakter og kommentar føres og prøvene deles ut
Skjema
NR | Prøve | Dine (egne poeng) | Kommentar
1a 2 ..... .................
... ....
Sum 13

Retter alltid prøve på forhånd og setter elevens tall inn i eget skjema for å sammenligne vurderingene. Og får en sikring av vurderingen som er gjort.

Elevkommentarene har vist jeg veldig nyttige, i starten var det lite kommentarer. Etterhvert har elevene bruk kommentarene flittig og reflektert over egne prestasjoner.

Erfaringer med egenvuderig
  • er iflg fagplanen
  • Elevene arbeider videre med prøven sin når de får den tilbake
  • De må finne ut hva de har gjort feil, og vurdere alvorlighetsgraden av feilen
  • De må vurdere egen prestasjon
  • Jeg får muligheten til å kommentere elevens besvarelser mens de arbeider med den
  • Vanskelig til å begynemed, lettere etthvert og nyttig for eleve og lærer
  • Elevene er flinke til å vurdere egen innsats
  • om det er uoverenstemmelser mellom lærer og elev, bestemmer lærers vurdering
  • elevene er ofte veldig strengere med seg selv, jentene i størst grad
Elevens erfaringer (elever snakker)
  • først skeptisk, "hva er dette", vanskelig å vurdere seg selv til å begynne med
  • etterhvert trives de godt med det
  • syens det er fint å jobbe i etterkant med prøven
  • nå gjennomgås svarene og problemene belyses
  • fint å sammenligne med løsningsforslag
  • gint å kunne påvirke egen karakter
  • har skjønt at deres egenvurdering kan ha positiv effekt
Vurdering og egenvurdering med It's learning Norsk og engelsk

§3-12 Eleven.. skal delta aktivt i vurdering..

  • Tydelig mål og kriterier
  • Eierskap til vurderingkriterier og mål
  • Se vurdering som en del av undervisningen
I Itsl
  • Planlegger
  • læreplanmå
  • oppgaver og undersøkelser
  • egne vurderingsskalaer
  • ..
  • ..
  • Innvolvere elever i å lage kriterier
Rubrikkvurdering
  • kriteribasert verktøy
  • støtter opp under arbeidet
  • gir tilbakemelding på hvordan eleven kan forbedre seg
Bruker Markin - et program som peker ut feil i elevens tekst og generer en tabell.

Bra nivå på refleksjon
stort sett bra sammenheng mellom lærers og elevs vurdering

Ingen kommentarer: