torsdag 6. mai 2010

Delingskultur og sosiale medier


Bilde: Homo connectus

NKUL 2010, Øyvind Solstad (twitter.com/osol web: http://oyvindsolstad.com/), Kommunikasjonsrådgiver digitale medier, Carat Interactive (og tidligere redaktør i NRKbeta.no) http://oyvindsolstad.com/2010/05/05/nkul-mtm-nmd/

I dag foregår kommunikasjon med flere, sosiale nettverk og internett gjør at flere kan delta.

I barndommen var det fire mediekanaler - nå er det helt annerledes, Facebook
Norges tredje største medium. 66% av befolkningen ser NRK1 hver dag, Facebook har passert VG på nett.

1,1 millioner nordmenn bruker Facebook hver dag. Fra tale til samtale er et kjennetegn nå, det må vi også huske på i skolen.

Sosiale medier; mange snakker om det - men ikke om det sosiale, bare mediet i seg selv. Da faller konseptet sammen hvis man glemmer det sosiale.

Twitter er nyttig - da flyet landet på Hudsonelven visste Øyvind det fire minutter etterpå, og ni minutter før det kom på CNN. Man får ofte informasjon tidligere på Twitter enn i nyhetskanalene.

Vi kan være online hele tiden, FacebookB, Twitter - er barna dine våkne, er de trolig på nettet. Dra ut bredbåndskontakten når man skal spise - da kommer alle, mer effektivt enn å rope mat.

Gjennomsnittsungdom bruker mer enn 7,5 timer daglig på elektroniske duppedingser daglig. YouTube streamer 1 mill videoer i døgnet.

Øyvind har ca 600 venner på Facebook - sier at 600 er mer enn 1, og summen av alle vennene er smartere enn ham selv. Han bruker nettverket hvis det er noe han trenger hjelp til. Tidligere spurte vi naboen, nå bruker vi nettverkene våre.

Han viser til Nina Lysbakken sitt masterprosjekt: http://www.ninalysbakken.com/ @ninalysbakken

Delicious - sosial bokmerking, forteller hvordan dette fungerer, at det gir rask oversikt og er veldig nyttig for ham i arbeidet. Snakker om hvordan flere kan samarbeide om å samle informasjon gjennom å bruke felles tagger. http://groups.diigo.com/group/del-og-bruk

Del&Bruk - spør hvor mange som er medlemmer, det er omtrent alle i salen (passerte 5000 i natt).

Google tilpasser søkeresultat til deg. Det er kommet en ny funksjon under options (all results - social/nearby), søket endres - får opp henv til sosiale nettverk hvor han er deltaker. Google blir nav i folks sosiale nettverk.

YouTube er nest største søkemotor. Mange unge søker mer på YouTube enn på Google. Videoer som kan lære deg nesten alt mulig.

Internet er blitt mobilt og portabelt. Om ikke alle har iPhone eller android i dag vil de nok få det i løpet av kort tid - siden vi ikke kan stoppe/forby det i skolen må vi kanskje finne ut hvordan vi kan bruke det mest mulig. GPS.

Vi er ikke lenger homo sapiens sier en forsker - vi er homo connectus
(http://www.pewinternet.org/Presentations/2007/The-impact-of-technology-on-peoples-everyday-lives.aspx). Å være connected til andre er så vanlig at vi ikke kan tenke oss å være uten.

Ingen kommentarer: